martes, 22 de mayo de 2012

La publicitat de les revistes de l'any 1975

La redacció publicitària en premsa:

Durant aquest curs hem treballat la redacció publicitària en premsa i hem vist que es regeix per codis verbals (les paraules) i per codis iconogràfics (les imatges).

Així mateix, el que em preguntava és si en el passat es mantenia aquesta mateixa idea en el paper del redactor. Sabem que els primers redactors publicitaris de premsa eren reconeguts per la seva capacitat a l'hora de convèncer mitjançant els seus textos. Actualment però, els conceptes de les campanyes han passat a donar més importància al tractament de la imatge que no pas al del text.

És per això que us mostraré com passava això en tres exemples de campanyes publicades l'any 1975 a la revista de "La actualidad española". Com a revista, era coneguda per la seva ideologia conservadora, i va tenir un gran prestigi durant el franquisme, arribant a ocupar un dels primers llocs entre les publicacions d’informació general.

Per tal de contextualitzant les campanyes següents, cal situar abans el moment històric en què van ser publicades. Abans que acabés la dictadura franquista l'any 1975 ja es van començar a entreveure canvis en el rol de la dona en la societat. Aquests venien donats per l'abolició d'articles que consagraven l'home com a cap de la família i impedien a la dona casada, per exemple, disposar de béns, acceptar herències o firmar contractes.

Amb l'arribada del sistema democràtic la dona va anar guanyant els drets que tenien a les altres societats del món occidental. Així és com es va anar suscitant un feminisme que fins aleshores s’havia viscut en el silenci.

En primer lloc veiem la campanya de Font Vella "el agua ligera".


El seu eslògan és: " Si los compromisos hacen peligrar su silueta Compénselo".
El cos de text és: "Entre compromiso y compromiso haga una vida sana, practique algún deporte, pasee en bicicleta o por lo menos camine. Elija una alimentación equilibrada, cuyo aporte calórico no supere el consume de su organismo.
Beba solamente, agua mineral FONT VELLA, que no aporta calorías y que por su ligera mineralización, activa la eliminación. Es la forma natural de aligerar peso
."



Poc llunyà al missatge d'ajudar a mantenir la línia que dóna encara la marca Font Vella, la manera com estaria redactat aquest cos de text avui en dia seria molt diferent. Tal com he dit, parlem d'una etapa en la qual la dona comença a sentir la necessitat de ser algú per ella mateixa i sentir-se bé amb el seu cos; així és que existia una obsessió entre les dones per a mantenir la línia, però no podien fer que això les fes quedar en un compromís. 
El text, tal com es caracteritza la publicitat de l'època, explica les raons racionals per prendre aquesta aigua i no una altra. Així és que intenta convèncer a la lectora que l'aigua és la millor manera d'aprimar-se. Fa entendre doncs el seu ús com un benefici millor que el fet de no menjar pastes i aliments grassos, cosa que seria fer un lleig davant les convidades. 



Un altre exemple de campanya curiosa és la de la colònia masculina Brut de Fabergé. 
L'eslògan és: "uno de los nuestros", i el cos de text és: " Brut for men, de Fabergé, es leau de toliette de unos pocos afortunados. De esas personas inconfundibles por su vitalidad, su clase y su juventud".

Aquest exemple, igual que passaria ara en els anuncis de premsa d'aquest tipus de producte, consta d'una imatge amb un major protagonisme. Actualment però, les campanyes de colònies no solen constar d'un cos de text, ja que sembla rebuscat descriure l'aroma del producte amb paraules. 
Per altra banda, seguint amb la línia actual, aquesta campanya és pròpia d'una societat masclista, on l'home té a l'abast els seus vicis o plaers: el tabac, la sexualitat de la dona i la pròpia colònia. 
Un exemple de mostra d'aquests valors evolucionats en l'actualitat seria la campanya de la colònia One Million: http://www.youtube.com/watch?v=vMFvDnOSIZk


Finalment, una altra campanya interessant és la de la marca Tauro. 
El seu eslògan és "El prestigio que viaja", i el seu cos de text "Maletas que "visten" su viaje. Colores. Suavidad. Detalles que distinguen. Materiales tan bellos como prácticos. Modelos con la serenidad de lo clásico. O con la audacia de lo avanzado. Y son Tauro."
He volgut acabar amb aquesta campanya ja que és de les que ens mostra una dona més  independent, capaç de viatjar sola, valent-se per sí mateixa, essent aventurera però amb tot el seu glamour
El missatge que envia és molt més positiu en plena etapa d'un creixent feminisme. D'altra banda però, no es desentén dels valors clàssics de l'època, descrits en el cos de text. 

Així doncs, a través d'aquests exemples hem vist com el tractament entre la relació de text i imatge ha canviat en la publicitat de premsa. Avui en dia estem acostumats a veure exemples d'anuncis sense cap explicació similar a la d'aquests casos; i és que ara no es pretén persuadir mitjançant explicacions amb arguments, sinó que es vol aconseguir a través de les  emocions



Lídia Bartrolí



  
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario