domingo, 6 de mayo de 2012

Figures retòriques

 El llenguatge publicitari canvia constantment en el temps. Està estretament lligat al consumidor i això dificulta enormement la tasca de crear una teoria perdurable. 
És clar, durant la història publicitària s'han escrit un gran nombre de llibres sobre el tema, però cap d'ells s'ha pogut proclamar com la "bíblia" de l'escriptura publicitària i és que han anat quedant obsolets després d'una sèrie d'anys.
Així i tot, un fet que és constant en aquest tipus de redacció és la utilització de recursos literaris. Aquest fet, segons vam discutir a classe, s'utilitza per tal d'augmentar el grau perssuasiu dels missatges publicitaris. I és que ajuda a la memorització del missatge i a la creació d'un vincle afectiu amb aquest per part dels receptors.
És per això que és important que nosaltres, com a futurs publicitaris coneguem la gran majoria de les figures retòriques per tal d'utilitzar-les amb facilitat si ens fos necessari. A continuació adjunto, doncs, una llista amb les principals figures literàries, la seva definició i alguns exemples que espero siguin útils per a tots nosaltres:

- Al·literació: es fa servir la repetició de certs sons a intervals curts en una frase de manera harmònica per tal de facilitar-ne el record.

- Anàfora: la repetició d'una paraula al principi de vers.

- Antítesi: és l'oposició entre dos termes.

- Comparació: és la relació entre dues idees, una real i una altra imaginària mitjançant partícules com "més que", "menys que", "igual que", etc.

- Hipèrbole: és l'exageració d'idees.

- Metàfora: és la utilització d'una idea en lloc d'una altra amb la qual guarda alguna relació o semblança pel que fa al seu significat o valors.

- Paradoxa: és la utilització de frases que comporten una contradicció
- Paral·lelisme: és la repetició dels esquemes sintàctics a dos o més versos
- Paranomàsia: és la utilització de paraules que sonen de manera similar però que tenen significats totalment diferents.
- Repetició: És la reiteració de paraules o recursos expressius
- Rima: És la repetició dels sons vocàlics (assonant) o vocàlics i consonàntics a partir de la de la darrera vocal tònica.

- Asíndeton i polisíndeton: És la manca o sobreutilització, respectivament, de la conjunció "i".
- Derivació /polipèpton: Consisteix a reunir un conjunt de paraules de la mateixa família lèxica.
- Elipsi: És l'omissió d'un dels elements de la frase per tal d'aconseguir un major èmfasi.
- Enumeració: És l'enunciació d'un conjunt d'elements en un ordre segons un criteri de gradació. S'utilitza per tal d'ordenar els elements.
- Hipèrbaton: És la desordenació de l'ordre lògic de la frase.

- Dilogia: És la utilització d'una paraula amb dos significats per tal de fer cert joc de paraules.
- Sil·lepsis:  Consisteix a donar a algunes paraules diferent concordança a la que els correspon tenint en compte el que representen i no el que diuen.
- Gradació: És la ordenació d'una sèrie de major a menor importància o viceversa.
- Ironia: És l'afirmació del contrari del que es pretén dir.
- Metonímia: Consisteix a designar una idea o cosa amb el nom d'una altra amb la qual manté una relació de proximitat. Les relacions més freqüents són de causa-efecte o de part per el tot.

- Sinècdoque: tipus especial de metonímia en que s'expressa la part per el tot o viceversa.
- Sinestèsia: És la barreja de sensacions percebudes per òrgans sensorials distints

- Perífrasi: És la utilització de més paraules de les que són necessàries per tal d'expressar una idea
- Personificació: És l'atribució de capacitats humanes a animals i objectes que no ho són.

Calambur: Consisteix a reagrupar síl·labes o paraules de manera que la frase canviï totalment de significat. S'utilitza molt per tal de fer jocs de paraules.


Trobareu molts més exemples als links següents:

Ara que tenim la teoria clara, podem començar a crear.

Ànims :)


Yaiza



No hay comentarios:

Publicar un comentario