lunes, 11 de junio de 2012

La creativitat en les imatges: anàlisi de campanyes



Aquesta setmana voldria ensenyar-vos unes campanyes de revistes que vaig trobar originals pel que respecte a les imatges que mostren. Així és que en faré un breu anàlisi  per veure, en cada una d'elles, quins valors es pretén transmetre.

La primera campanya és una feta per la DGT, durant l'any 2006, per divulgar l'ús del casc. El seu eslògan és: "No podemos ponernos el casco por ti". 



En aquesta imatge, la forma que crida més l'atenció és l'ovalada donada pel casc, que pretén simular un embaràs. Pel que respecte als colors, el blanc és l'escollit tant per l’objecte com per la roba de la dona. El color que distorciona a aquesta tonalitat, i genera la nota discordant, és el xoc que veiem al casc. D'altra banda els colors blaus, grisos i blancs transmeten puresa, a més de color d’hospital, salut màxima, higiene, relaxament, homogeneïtat, suavitat, tranquil·litat... 
Així mateix, el fet que no es mostri el rostre permet donar una identitat de “tothom”; i el breu somriure que s'hi dibuixa mostra la idea d'una satisfacció i estima.

El titular de "Ayer volvió a nacer" ens ajuda a fer l’associació visual anomenada anteriorment. Aquesta idea, juntament amb el casc fa una relació de semblança entre les formes que tenen els cascs amb la de les panxes de les embarassades. 

La segona imatge és un anunci del BMW sèrie 3, on també veurem un tipus de relació semblant.  En aquesta l'eslògan de la marca és el conegut i vigent "¿Te gusta conducir?", i el titular és "Nuevo Serie 3. Nuevas ideas, mismo espíritu". 

En primer lloc, quan veiem aquesta campanya captem els valors dels patinadors, i després als associem al cotxe. Això ve donat per l'ordre de lectura i per la semblança entre les formes; i és que tendim a agrupar aquells estímuls que mostren un moviment comú. Així doncs, el grup de patinadors construeixen la mateixa forma que fa el cotxe. 

Finalment, la última de les imatges és una campanya de Mans Unides de l'any 2012. En aquesta l'eslògan és "Si quieres la paz, rechaza la guerra". En relació al titular, aquest ens ajuda a fer una associació entre els objectes que veiem i el cas concret de Sierra Leone, ja que ens diu que "Los niños de Sierra Leone no van al colegio, van a la guerra". 

La imatge doncs, ens mostra una butxaca d'una camisa que conté un bolígraf vermell. A l'extrem d'aquest i al centre de la foto hi ha una taca vermella, que per la seva textura i posició es veu que és de sang. A través d'aquesta doncs, serà com es veurà una relació retòrica metonímica entre la tinta del bolígraf i la sang. Sense l'objecte del bolígraf vermell doncs, no es transmetria aquesta idea.  




Finalment, espero que us hagin agradat les campanyes triades en l'anàlisi d'aquesta setmana. Personalment, trobo que estan dotades d'una gran creativitat, que fa que l'espectador s'aturi a pensar en els valors que es vol transmetre; cosa que és crucial en la publicitat d'avui en dia. 




Lídia Bartrolí i Mercader

1 comentario:

  1. Deixo l'enllaç del tercer exemple aquí, ja que no es descarrega bé la imatge que hi ha a la publicació.
    http://www.evasanagustin.com/addb/2002/manosunidas2002_1.jpg

    ResponderEliminar